ائل خان لار
elkhanlar
 
 

ربع رشيدي كه امروزه فقط آثار مختصري از آن باقي مانده از بناهايي است كه 700سال قبل  توسط خواجه رشيدالدين فضل الله، وزير سلطان محمود غازان ايجاد شده است. بنا در زمان آباداني شامل ۲۴ كاروانسراي وسيع و ۱۵۰۰ دكان و ۳۰۰۰۰ خانه و تعدادي حمام و باغ و كارخانه هاي پارچه بافي و كاغذ سازي و دارالضرب و توليد رنگ و نظاير آن بوده است. ۲۰۰قاري از كوفه و بصره و شام دايما" و به نوبت در اين تاسيسات قرآن را تلاوت مي كرده اند و ۴۰۰ فقيه و ۱۰۰ فقيه و ۱۰۰۰ طلبه در مدارس آن سكونت داشته و به كسب علم مشغول بوده اند . ۵۰ پزشك حاذق از كشورهاي مختلف در دارلشفاي آن به معالجه بيماران اشتغال داشته اند. به اين ترتيب معلوم مي شود كه ربع رشيدي در زمان خود يك شهر علمي با كتابخانه اي حاوي هزاران جلد از كتب معروف زمان و آزمايشگاه هاي متعدد كشاورزي بوده كه در اين آزمايشگاهها انواع گياهان دارويي كشت و تكثير و آزمايش مي شده است. پس از قتل خواجه رشيدالدين فضل الله كه در سال ۷۱۸ هجري ق اتفاق افتاد دشمنان او هر چه را كه داشت غارت كردند و اين شهر را با تمام تاسيساتش ويران كرده و همه چيز را به غارت بردند.





نوع مطلب : بناهاي ديدني دوره ايلخاني، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 اردیبهشت 1391 :: توسط : مهدي فرشي پيرا

شهر سُلطانيه يكي از شهرهاي استان زنجان است. گنبد سلطانيه، مقبرهٔ اولجايتو، در اين شهر قرار دارد.سلطانيه در ۴۳ كيلومتري شهر زنجان واقع است كه شروع آن به دستور ارغون خان از ايلخانان مغول بوده وليكن عمر باني پيش از آنكه بنا انجام يابد به آخر رسيد و وقتي كه قازان بن ارغون بر اريكه ايلخاني تكيه زد ابتدا مصمم شد بناي نيمه تمام را به اتمام رساند اما به عللي منصرف شد وچون سلطان محمد خدابنده(الجايتو) ايلخان مقتدر مغول به تخت سلطنت نشست و مذهب شيعه اختيار كرد، خواست كه به آرزوي پدر خود جامهٔ عمل بپوشاند. دستور داد كه شهري كه دور باروي آن ۳۰۰۰ گام باشد بنا كند و در آن ميان قلعه‌اي كه ۲۰۰۰ گام دورش بوده از سنگ تراشيده بنا نمايند.






نوع مطلب : بناهاي ديدني دوره ايلخاني، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 اردیبهشت 1391 :: توسط : مهدي فرشي پيرا

يكي از ابنيه كهن و عظيم تبريز كه بي شك در زمره شاهكارهاي معماري اسلامي به شمار مي رود ، ارك عليشاه يا مسجد عليشاه است. در مورد تاريخ بناي ارك مورخين و سياحان، از دوره ايلخاني تا به امروز متفق القولند كه ساختمان آن بوسيله ي تاج الدين عليشاه جيلاني وزير سلطان ابو سعيد ايلخاني در سال 716 شروع شده، ولي به دليل مرگ باني بنا ناتمام مانده تا اينكه بازماندگان وي ساختمان آن را در سال 724 به اتمام رساندند.

بقيه در ادامه مطلب...





نوع مطلب : بناهاي ديدني دوره ايلخاني، 
برچسب ها :

ارسال شده در تاریخ : جمعه 15 اردیبهشت 1391 :: توسط : مهدي فرشي پيرا
( کل صفحات : )    1   
درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ: مهدي فرشي پيرا
منوي اصلي
موضوعات
آرشيو مطالب
مطالب اخير
پیوندها
پیوندهای روزانه
صفحات جانبی
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
جستجو